ConnyT funderar

2010-04-25

FP anser inte att Kina har censur!?

Filed under: internet, samhälle — Taggar:, , — connyt @ 14:03

Vad anser FP egentligen om censur?

Cecilia Malmström säger:
”Det handlar inte om yttrandefrihet eller åsikter, det handlar om barnporr, något som är kriminellt i hela EU”.

Benny L (FP) instämmer helt i denna tolkning.

FP anser alltså att förhandsgranskning och filtrering av information INTE ska kallas censur om materialet som skall gömmas är olagligt. Med den definitionen så kan man även blockera diverse sajter bara man kan påvisa att det finns olagligheter där, t.ex. sajter om fildelning, utländska spelsajter, sajter som innehåller hets mot folkgrupp etc etc. Man kan naturligtvis anse att allt detta skall stoppas, MEN att göra det med censur (eller vad man ska kalla det) är FEL väg.

Med denna definition som FP strider för kan jag inte se att Kinas filtrering av Internet heller kan kallas censur. Dom försöker ”bara” stoppa saker som är olagliga i Kina.

Dessutom är det så att den svenska listan (som har läckt) innehåller sajter som inte ens är olagliga utan ”bara” omoraliskt, såsom t.ex. tecknad barnporr. Enligt de ansvariga för denna lista skall endast sajter blockeras som innehåller dokumenterade övergrepp mot barn. Hur passar tecknad porr in i den beskrivningen?! Läs tianmi och se själv exempel på vad som blockeras.

Tur att personer som Christian E bekämpar denna utveckling.

Fler om censur, blockering och Piratpartiet (koperiat frånsatmaran): Skivad lime, Magnihasa, Isobel, futuriteter, Kunskapsamhället, projOJacob DexeEuropaportalenDM, DM, P1, DN, CS

Det finns många skäl att rösta på Piratpartiet!

7 kommentarer

  1. Hej Conny!

    Jag tycker du argumenterar lite oärligt här. För det första så är de åsikter jag publicerar på min blogg inte Fps åsikter, utan mina egna.

    För det andra så har jag inte förnekat att blockering kan ses som censur.

    Du frågade på min blogg:
    ”Förstår jag dig rätt här? FP anser att filtrering av olagligt material inte är censur?
    Så filtrering av en webbsida som innehåller hets mot folkgrupp, eller en olaglig spel-sajt kommer inte heller anses som censur av FP!? Med denna definition så finns det väl ingen censur i Kina heller?! Dom filtrerar väl bara sådant som är olagligt?!”

    Jag svarade där:
    ”Åsikterna som jag ger uttryck för här är mina egna och inte partiets åsikter.

    Det är klart att blockering av en webbsida med barnpornografiskt innehållet är en slags censur. Däremot så anser jag att inte en sådan blockering öppnar upp mot en avgrund och leder till censur av allt möjligt annat. Jag anser bara att man ska blockera webbsidor med barnpornografiskt innehåll. Inte mer än så.”

    Alltså, blockering är en slags censur.

    Kommentar av Benny Lindholm — 2010-04-25 @ 19:40

  2. Jag förstår att det du skriver är dina egna åsikter. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att Cecilia uppenbarligen resonerade i samma banor och skriver att det inte är censur.

    Du tycker jag argumenterar oärligt men själv skriver du att Rick vill tillåta publicering av barnporr och att han inte vill ha några inskränkningar i yttrandefriheten alls?! Fast du rimligtvis vet att detta är helt fel!?

    Jag tycker det är oerhört beklämmande att några som kallar sig liberala kämpar FÖR censur.

    Kommentar av connyt — 2010-04-25 @ 20:32

  3. Nja, ok, vi ska inte ha nån metadebatt. Men skillnaden är att jag ärligt talat inte är säker på vad Falkvinge tycker i frågan medan du visste var jag stod.

    Well, det är utrett i vilket fall.

    Jag ska erkänna att jag kanske har försvarat blockeringen allt för mycket. Jag varken är eller vill vara en blockeringsivrare. Det bästa vore ju om vi aldrig fick ut någon barnporr på nätet över huvud taget och om man kunde beivra det på annat sätt.

    Jag har dock inga principiella problem med det system som vi har i Sverige. Det handlar om blockering av barnporr. Barnporr! Det var här jag reagerade. Jag har svårt att fatta varför piratpartiet ställer sig på barrikaderna för att förhindra blockering av just barnporr.

    Jag fattar ju självklart att piratpartiet inte vill ha barnporr på nätet och att piratpartiet inte tycker att personer ska publicera det. Men varför denna hetsjakt mot Cecilia Malmström för att hon vill exportera det svenska systemet?

    De argument som PP har fört fram är för det första att andra sajter blockeras. Men det är ju en tillämpningsfråga, så det argumentet håller inte. För det andra så menar piraterna att det är censur och således ett avsteg från pressfriheten. Men det argumentet håller ju inte heller. Pressfriheten gäller för åsikter, inte barnporr.

    Så även om jag inte tycker om blockering av internetsiter men kan acceptera det när det kommer till barnporr så fattar jag inte piratpartiets upphetsning i det här fallet. Jag tror att det är kontraproduktivt.

    Kommentar av Benny Lindholm — 2010-04-25 @ 21:27

  4. Om du är insatt i det svenska systemet så antar jag att du vet vad som har blockerats? Bonsai träd, kopimi, tecknad porr, unga modeller för underkläder etc. Ett tag var TPB på väg upp på listan. Du skrev på din blogg ”Jag anser att blockeringen ska vara restriktiv och underkastad kontroll.” Anser du att den svenska listan idag uppfyller detta? Vem kontrollerar den i så fall?

    Sanningen om varför inte många av dessa sajter inte kan stängas istället för att blockeras är att dom inte är olagliga. Anser du att det är OK att blockera lagliga sajter på moraliska grunder?

    Piratpartiets ”upphetsning” beror på att det är principiellt oerhört viktigt om man tillåter censur som ”verktyg” eller ej (det trodde jag en ”liberal” skulle förstå)

    Kommentar av connyt — 2010-04-25 @ 21:41

  5. Med det som jag har blivit upplyst om hur den svenska listningen har fungerat så är den inte acceptabelt. Så nej, det verkar inte som att dagens blockering uppfyller de krav som jag ställer på den.

    Och jag anser inte att det ska vara ok att blockera sajter på moraliska grunder. Självfallet. Nu är väl det kanske ett mindre problem här om man ska se på det nyktert eftersom det är frivilligt för internetleverantörer att ansluta sig.

    ”Piratpartiets ‘upphetsning’ beror på att det är principiellt oerhört viktigt om man tillåter censur som ”verktyg” eller ej”

    Men det är ju detta som slår slint. Principen om att värna yttrandefriheten är för er så pass viktig att allt annat får vika. Det var därför jag satte rubrikern yttrandefrihetstalibaner på mitt första blogginlägg.

    Jag vet att du inte håller med mig här, men ge mitt resonemang en ärlig chans. Det du skriver bygger på att förbudet mot censur är superviktigt. Jag håller med om det. Men för att kunna omsätta förbudet till verklighet så måste man fundera på vad som är censur, hur förbudet ska förstås o.s.v.

    Censurförbudet är viktigt därför att staten inte ska kunna förhindra publicering av åsikter, även om de strider mot lag. Syftet är alltså att värna yttrandefriheten och lägga band på staten. Det är därför yttrandefriheten som är det centrala, och censurförbudet endast en metod för att skydda denna.

    Grejen för mig är att barnporr är så långt ifrån en åsikt man kan komma och omfattas därför inte av yttrandefriheten. Därav min principiella inställning att jag kan acceptera blockering av barnporr. Simple as that. Och det går att kombinera med att vara liberal eftersom yttrandefrihet inte är en absolut rättighet.

    Eftersom jag tycker att yttrandefrihet är så viktigt och eftersom jag inser att censurförbud är ett bra skydd för yttrandefrihet, så anser jag att blockering i så fall ska vara väldigt restriktiv. Men man kan acceptera det och fortfarande vara för en stark yttrandefrihet.

    Och ärligt talat Conny, tror du inte att piratpartiet borde tänka över sin mediestrategi här?

    Kommentar av Benny Lindholm — 2010-04-25 @ 22:07

  6. Som du beskriver det har du ingenting principiellt emot censur av det som är olagligt så länge det inte omfattar en ”åsikt”. Det är precis det hela min text riktar in sig emot. Jag tycker det är helt fel och det öppnar för utökning framöver.

    Du skrev även på din blogg att du inte förstod varför PP blir upprörda av tanken på att exportera det svenska systemet. En av anledningarna är ju – som du håller med om!? – att det bevisligen inte fungerar som det var tänkt. Ändå framhåller ni det som ett föredöme?!

    Vi får nog släppa detta nu och enas om att vi är oense. Tack för en intressant diskussion.🙂

    Kommentar av connyt — 2010-04-25 @ 22:19

  7. För att det överhuvudtaget ska gå att överväga någon form av blockering måste följande garanteras:
    1. Blockering får endast ske om man verkligen försökt att få bort materialet men detta har misslyckats.
    2. Det måste röra sig om olagligt material. Detta måste avgöras av domstol.
    3. Listan måste regelbundet kontrolleras av en oberoende extern instans.

    Uppfylls alla dessa villkor då skulle saken kunna diskuteras…

    Kommentar av connyt — 2010-04-25 @ 23:43


RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: