ConnyT funderar

2010-04-17

1 år sedan domen

Filed under: e-post, samhälle — Taggar:, , , , — connyt @ 09:27

Rick Falkvinge sammanfattar på ett utmärkt sätt bakgrunden till den uppmärksammade domen kring TPB för ett år sedan:

Historien om etablissemangets krig mot The Pirate Bay är en thriller med korruption, grundlagsbrott, mutor och vänskapsskydd. Det var aldrig en juridisk rättegång, utan har alltid varit en politisk. Uppstudsarna ska markeras som fredlösa till varje pris. Rättssäkerhet och grundläggande rättsprinciper sätts genast åt sidan när någon vågar utmana systemet. Därför måste också situationen lösas politiskt. Därför behövs Piratpartiet i riksdagen, och det mer än någonsin.”

Satmaran hänger på. Timingen är bra eftersom det precis kommit fram ytterligare fakta som stödjer piratpartiet i dess uppfattning att de positiva effekterna överväger i ett samhällsperspektiv.

Läs även hax om datalagringen:

Teledatalagringen / EU:s datalagringsdirektiv innebär att data om alla svenskars alla telefonsamtal, mobilsamtal, SMS, MMS, e-postmeddelanden och internetuppkopplingar kommer att registreras. Dessutom kommer våra mobiltelefoners positioner att lagras, vilket gör att vi alla får en personlig spårsändare. Rena DDR-fasonerna, fast värre

I DN läser jag att risken ökar för att skyddet för inspelningar skall ökas:

Förslaget om att förlänga upphovsrätten på skivinspelningar från 50 till 70 år är på väg att få majoritet i EU:s ministerråd. Ett skäl är att den finska regeringen nu stöder förslaget.

4 kommentarer

  1. […] som skriver om Aftonbladets vurpa: Opassande, Projo, Silvertörne, ConnyT, Faidro, Magnihasa, Jan Lindgren, Skivad Lime, Makthavare, Ipse Cogita. […]

    Pingback av Anna Troberg » Aftonbladet plockar in SD, men plockar bort PP — 2010-04-17 @ 17:57

  2. Hej!

    Ja. Och inte blir det bättre idag när ACTA texten släpptes. Även om analyserna inte är helt klara ännu….

    Nä. Det behövs ett lila skepp som seglar in i den lungliga huvudstaden.

    Men, jag tänkte som såhär: Vad jag kunde utläsa av dina inlägg är du antingen pirat, eller kanske bara för internetfrihet i allmänhet. Tänkte att Du eventuellt var rätt person at fråga här ute i cyberrymden.

    Jag skulle behöva hjälp med en sak. JAg bloggar på wordpress, och har problem med att länka till Dn och SVD via twingly. Jag tänkte eftersom Du också kör wordpress och gör detta och förhoppningsvis delvis i samma politiska läger vet Du säkert.

    Jag har lagt in länkar när jag skrivit inlägget under link när man skriver liksom texten, och sedan pinglat twingly med både hela bloggadressen ellershortlink till det speciella inlägget.

    Har jag glömt något? Jag kommer iaf inte up på DN.

    exempel här: http://villfarelser.wordpress.com/tag/spartaxi/

    Kommentar av villfarelser — 2010-04-21 @ 17:19

  3. Hej
    Måste nog erkänna att jag har rätt dålig koll. Jag pingar bara min blogg på nyligen när jag skrivit något…

    Kommentar av ConnyT — 2010-04-22 @ 12:02

  4. Hej Connny!

    Tack för svar iaf!!! Får väl ta bort de här kommentarerna om Du inte tycker de är ett trevligt tillskott i hjälpsamhet i cybervärlden! // Tack!

    Kommentar av villfarelser — 2010-04-22 @ 23:34


RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

