ConnyT funderar

2010-04-14

Vad är frihet?

Filed under: internet, samhälle — Taggar:, , , , , — connyt @ 18:01

Läser i SvD att Carl Bildt ska leda ett expertmöte om yttrandefrihet och säkerhet på internet i regi av FN.

Det får en onekligen att fundera på vad ”frihet” egentligen betyder.
För mig är frihet t.ex att:
1. Ha rätt till förtrolig kommunikation (brevhemligheten)
2. Kunna kommunicera med vänner och bekanta utan att detta registreras (för annat än fakturering)
3. Kunna tillgodogöra mig information utan statlig förhandsgranskning (censur)
4. Känna mig trygg med att jag aldrig straffas av staten för något utan att jag har dömts i en domstol.
5. Känna mig säker på att staten inte stiftar lagar som står i strid med vår egen grundlag.

Att de nya Moderaterna är öppet emot de 3 första punkterna är otvivelaktigt. I punkt 4 och 5 kan dom, i bästa fall, anses sväva på målet.

Bara piratpartiet ger ett tydligt och trovärdigt besked i dessa frågor.

Blogga med WordPress.com.

