ConnyT funderar

2009-05-18

Pr-mässig katastrof!

Filed under: internet — Taggar:, , , — connyt @ 18:31

Blev inspirerad av Nikke på Nikke Index som skrev om detta med gratiskultur.

Vi lever i ett samhälle med ett otrolig rikt kulturutbud. De som erbjuder oss kultur i olika former lever i en mycket hård konkurrenssituation får att nå våra kulturpengar. Att i detta läge göra som (framförallt) skivindustrin, dvs att förklara krig mot sina bästa kunder (alla undersökningar pekar på att de som laddar ner mest även köper mest kultur) måste vara en svårslagen PR-mässig härdsmälta. Jag kan inte låta bli att undra hur ett internmöte på t.ex. Warner ser ut nu förtiden när sälj/marknads folket möter företagets jurister. Det måste vara en mardröm för en marknadsmänniska att se starka varumärken skjutas fullständigt i sank på rekordkort tid.

Själv har jag i alla tider spenderat mycket pengar på musik och annan kultur. I dagsläget har det gått så långt att jag anstränger mig för att undvika att lägga pengar på något som kan ge branschen intäkter… Jag har till och med funderat på att sluta använda använda Spotify eftersom jag antar att det mesta av intäkterna därifrån går till branschen.

Det jag fortfarande gör med nöje är att gå på konserter, då går i alla fall en större del till själva musikerna…

Det tragi-komiska är att ”branchen” kommer skylla de minskade försäljningssiffrorna på nedladdning och kräva ännu strängare lagar, när det är dom själva som har skrämt bort stora delar av sin kundkrets.

Nåja, framtiden tillhör de artister som vågar möta sin publik och t.ex. bjuda på senaste live-skivan gratis. Som ColdPlay (hittade detta via Nikke och deepedition) eller som Unni Drougge med sin senaste bok.

Well… som man bäddar får man ligga. Ung pirat når antagligen 20.000 medlemmar under kvällen och är snart större än alla andra partiers ungdomsförbund tillsammans…🙂

Blogga med WordPress.com.

