ConnyT funderar

2009-02-22

Besviken på DN

Filed under: Uncategorized — Taggar:, — connyt @ 17:14

Flera än mig har reagerat på DNs ledare Bortom bukten. T.ex. Bitchslap Barbie och Calandrella
Även Leo Skriver bra i ämnet.

Jag har idag skickat detta till DN:

Hej!
Jag har varit prenumerant på DN i väldigt många år och uppskattar tidningen. Dock har ni på sistonde visat en väldig oförmåga att hantera den nya tiden med Internet och vad detta för med sig. Ni är verkligen i bakvattnet här. Senaste dagarna har ni bjudit på ett par riktiga lågvattenmärken. Ni i ”gammelmedia” brukar ofta framhäva att ni är ”seriösa” till skillnad mot bloggvärlden, men ni har verkligen inte levt upp till detta på sistonde.

Ena dagen publicerar ni en artikel om TPB med rubriken ”Åtalad i PB-målet medger miljoninkomster” som innehåller flera grova sakfel.
Denna artikel leder till en rättelse dagen efter.

Så idag upprepar ni detta i ledaren!
Lär ni er ingenting?
”Förutom att de åtalade tjänat miljonbelopp….”
Detta är ett påstående från åklagaren som ni väljer att föra ut som sanning – igen – trots att ni har dementerat det själva.

Sedan sänker även ni debatten ett snäpp som jag trodde var passerad vid detta laget. Ni pratar om ”stöld” när det är upphovsrättsbrott. Ni pratar om att rättighetsinnehavarna gör stora förluster pga fildelning, trots att detta inte är fastslaget alls. Tvärtom finns det mycket som pekar på motsatsen.

Jag måste säga att jag är djupt besviken på er. Detta är en stor och svår fråga och ni verkar göra allt för att förhindra och försvåra en seriös debatt i ämnet.

Tyvärr har jag redan betalat min prenumeration fram till i sommar. Därefter får det vara nog, om inte en betydande uppryckning sker i er bevakning av detta ämne som är ett av de viktigaste vi har idag. Just nu känns det som att DN står fast på den sida som kräver reglering, övervakning och hårde straff till varje pris.

Conny T
Pren.nr XXXX XXXX

PS
Har skrivit till er ågra gånger senaste året men aldrig fått ett svar. Verkar vara en strategi från DN generellt att inte föra en diskussion med sina läsare….!?
DS

6 kommentarer

  1. Det är naturligtvis enkelt för DN att föreslå en bredbandsskatt för alla. Bredbandet inkl. telefon är efter mat och hyra redan den största utgiftsposten för mig som ensam pensionär. Jag försöker ringa så lite som möjligt för att hålla kostnaderna nere, men jag vill absolut inte dessutom få ett ännu dyrare bredband än vad comhems billigaste alternativ kostar. Är det meningen att jag skall minska på ett redan spartanskt matkonto eller skall jag tvingas byta lägenhet. Jag ligger precis på gränsen, så att jag inte kan få några bostadsbidrag.

    Kommentar av Uno Hansson — 2009-02-22 @ 18:46

  2. Bra att du e-mailade (det har jag också gjort).

    Kommentar av calandrella — 2009-02-22 @ 20:41

  3. @Uno
    Jag tycker också principen är helt fel med en skatt som alla skall betala. Dessutom förstår jag inte hur fördelningen av intäkter ska kunna ske om inte tanken bara är att göda de stora rättighetsinnehavarna, dvs film- och skivbolagen på samma sätt som kassettskatten.

    Kommentar av connyt — 2009-02-22 @ 20:50

  4. Läste också DN’s ledare och blev irriterade över uttalande om att de har tjänat miljonbelopp. Skickade ett mail och påpekade att detta var faktafel.

    Kommentar av Andreas — 2009-02-22 @ 22:21

  5. stölden handlar om datorstölden. finns i åtalet.

    Kommentar av Annika — 2009-02-22 @ 22:41

  6. Att betala skatter/avgifter som avser ngt sm man inte utnyttjar är ju principiellt fel. Som privatkopieringsersättningen, som egentligen – så länge den finns – gör det obegripligt med IPRED o de ytterligare anspråken på ersättningar som den bygger på.

    Skrev f ö just detta inlägg, med avspark i Mikael ”fyra bugg” Wendt.

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2009/02/ipred-och-detta-med-liberalism-och.html

    Kommentar av lars-erick — 2009-02-24 @ 13:08


RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

